چگونه مشکلات خود را حل کنیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم

همه ما از دم مشکلات داریم. در این که شکی نیست. هیچ کسی هم نمیتونه ادعا کنه که آقا من بی مشکلم. دنیا اینطوریه دیگه...باید باهاش کنار اومد...ولی یک سوال...

دیگه باید تاآخر عمر این همه مشکلو ناراحتی رو تحمل کنیم؟ نمیشه کاری کرد مشکلات همه حل بشن و یک نفسه راحت بکشیم؟

مشکلات که دست ما نیست! بخشی آره نتیجه اشتباه خودمونه ولی خدایی دیگه نمیشه مشکل نداشت.

حاجی یعنی نمیشه کاری کرد که اذیت نشیم؟

من گفتم نمیشه مشکل نداشت ولی نگفتم نمیشه اذیت نشد.

یعنی چی؟

یعنی اینکه مشکل هست..این که هچ..شما باید کاری کنی که ناراحت نشی...مشکل تو با «مشکل» اینه که ناراحتت میکنه دیگه...اگه کاری کنیم ناراحتت نکنه حل میشه موضوع

خب بابا ناراحت میشم دست خودم نیست..نمیتونم به خودم بگم ناراحت نشو...نمیشه که

با تمرین درست میشه

چه تمرینی؟

دین اومده اینجا به داد ما برسه. دین نیومده زور بگه بهت اذیتت کنه. اومده کاری کنه تو آرامش پیدا کنی در دنیا و آخرت.

خب اینکه مشکلی برامون رنج آور میشه پروسه ای هست که در ذهن اتفاق میوفته.بتونیم این ذهن رو کنترلش کنیم حله.

تمرین بدم...

بهترین تمرین، نماز

میای درب خونه ی خدا.خب میخوای در برابر پروردگار عالم بایستی.خدا تمام حواسش به شما هست.تمام حرکات و احوال شما رو زیر نظر داره.قراره این چند دقیقه ای که در نماز هستی جلو خدا تمام افکار و حرکاتت رو کنترل کنی...

آخه میدونی؟ کار اشتباه کنی بی ادبی میشه ها. جلو کی؟ جلوی خدااااا...کسی که اراده کنه آسمان ها و زمین رو در یک دم از بین میبره.کم کسی نیست دیگه! پس شما که میری نماز.. با ادب نماز میخونی..مواظب فکرت هستی که نره سراغ مشکلات.

مطمئنا میره.. برای همه اینطوره ولی شما باید هی برش گردونی بگی:

نه! جلو خدا زشته من به چیز دیگه ای فکر کنم...

این تمرین میشه که به مشکلات فکر نکنی...روزی 5 مرتبه تمرین میکنی.مربی ات هم خداست.خوب مربی ای هست!

یک تمرین دیگه

بشین فکر کن

فکر کن ببین این مشکلات اونقدر ها که فکر میکنی بزرگ نیست...ببین فکر کن...یک وقت مخصوص برای فکر کردن بزار..قشنگ فکر کنی اصلا میبینی این نه تنها مشکل بزرگی نیست بلکه اصلا مشکل نیست.

ولی خب میخوام یکم مثال بزنم...

مثلا کنکور داری امسال باید حسابی درس بخونی..از قضا یک بیماری بدی هم میگیری که کلا یک درد زیادی هم داره...خب مثلا شما همینطوری به زور درس میخونی یک دردی هم باید تحمل کنی که واویلاست..باید اینجا تمرین کرده باشی که بتونی کاری کنی مشکل تورو ناراحت نکنه.مثلا این پروسه رو در ذهن انجام میدی..

میگی

این درد هست... منم فعلا کاری نمیتونم بکنم.شاید خدا دوست داشته من اینو داشته باشم..رو میکنی به خدا میگی خدا! تو خواستی اینطوری باشه؟ ای جان..ممنون که منو قابل دونستی این رنج رو بهم دادی..این رنج رو بهم دادی من رشد پیدا کنم؟ توجه ام به تو بیشتر بشه؟ به به

بشینید 1 ساعت اینطوری با خدا مناجات کنید..کیف میکنید به خدا..اصلا درده یادتون میره...درس هم یجور میخونی که سالماش نمیخونن...فقط باید ایمان و عملمون بهتر بشه تا تاثیر این مناجات هم بیشتر بشه

به خدا توکل کنید..و از صمیم قلب از خدا بخواید..کمکتون میکنه..تلاش کنید و

اگه اوایل شکست خوردید ناامید نشید..این امتحان خداست که نتیجه رو سریع نبینید و ابلیس وارد عمل میشه تا ناامیدتون کنه...کم نیارید.

با آرزوری موفقیت..یا علی

محمدعماد سلامی

نويسنده مطلب چگونه مشکلات خود را حل کنیم؟

نظرات ( ۶ )

  1. حامد
    ۰۳ مرداد ۹۸ ، ۱۱:۴۲

    سلام و درود خدمت شما دوست عزیز
    در این مقاله به خوبی فلسفه دنیا،بلایا،نماز،دین و مقوله صبر و شکیبایی رو به ما یادآور شدید که همشان مویرگی باهم درارتبط هستند،لذت بردیم،آرامش رو براتون ارزومندم.

    • محمدعماد سلامی
      ۳ مرداد ۹۸، ۱۲:۱۰

      سلام داداش

      ممنون شما لطف دارید
      داشتن همچین بازدیدکنندگانی برای من باعث امیدواری و انگیزه میشه

  2. فرید پرهمت
    ۰۴ مرداد ۹۸ ، ۰۲:۳۱

    به قول یکی از دوستان بالو باشی (بالا باشی به لهجه شیرازی)

    • محمدعماد سلامی
      ۵ مرداد ۹۸، ۰۰:۰۰

      :)

  3. رئوف ..
    ۰۵ مرداد ۹۸ ، ۲۲:۴۷

    چند منظوره بهره مند شدم.


    آجرک الله.

    • محمدعماد سلامی
      ۵ مرداد ۹۸، ۲۳:۲۹

      سلام

      خوشحالم مفید واقع شده.

  4. ///ه امیری
    ۰۶ مرداد ۹۸ ، ۰۲:۱۴

    بسم الله

    سلام 
    مطلب مفیدی بود البته که همه این تمرین و ممارست ها ثمره به بند کشیدن نفس هست و پرداختن به تقوا و الا کار بسی طاقت فرسایی هست . تمرین نماز خودش از اون کارهای خیلی سخت هست و تن دادن بهش مرد ره میخواد واقعا . 
    تحت عنایت باشیم 

    • محمدعماد سلامی
      ۶ مرداد ۹۸، ۰۹:۰۴

      سلام

      باید قبول کنیم نماز سخته...اگه اینو قبول کنیم برامون راحتتر میشه...اگه فکر کنیم باید نماز راحت باشه و باید لذت ببریم ولی در واقع از اون لذت نمیبریم باعث میشه شاکی بشیم.

  5. آب حیات ، زمین
    ۰۷ مرداد ۹۸ ، ۱۷:۰۸

    سلام 

    خوب ، حالا من از یک منظر دیگر سؤالی طرح می کنم ؟ 
    اگر آن مشکل کوچک با تمام تدابیر عقلی و.... به مشکل لاینفکی تبدیل شد آنگاه می گویند : که باید از اول کوچک برخورد نمی کردی! جمله‌ی داخل تصویر را می گویم. 
    موفق باشید.

    • محمدعماد سلامی
      ۸ مرداد ۹۸، ۰۹:۰۴

      سلام

      حالا شاید منظور تصویر این نباشه ولی من برداشتم از اون این بود که اگه مشکل کوچیکه...خیلی درگیرش نشید...نزارید بهمتون بریزه....خیلی بهش بها ذهنی ندید(البته درستش اینه که مشکل چه بزرگ باشه چه کوچیک مارو ناراحت نکنه)
      ولی در کل باید برای رفع مشکلات چه کوچیک چه بزرگ به خدا توکل کنیم و تلاش کنیم 
      اینکه میگم به مشکلات فکر نکنیم این نیست که بیخیالش بشیم و برای رفعش تلاش نکنیم
      منظورم اینه ذهنو مارو درگیر نکنه...یک وقت مناسب بزاریم برای تفکر برای رفع اون و بقیه اوقات خیال بافی نکنیم
      یا علی

  6. سحرزمانی
    ۲۹ آبان ۹۹ ، ۱۷:۳۰

    وقتی این متن خوندم اشک تو چشمام جمع شد.احساس کردم خیلی از خدا دور هستم .

    من خیلی اتفاقی با موسسه کنکور حرفه ای ها آشنا شدم .وبعدش باشما کل زندگیم اولویت هام طرز نگرشم .خدایا حکمتت شکر.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">