چگونه اراده‌ی خود را عملی کنیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم

امام علی (ع) می‌فرمایند:

گذشت ایام، آفاتی در پی دارد و موجب از هم‌گسیختگی تصمیم‌ها و کارها می‌شود

خلاصه بهتون بگم...در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست...ببین...یعنی در انجام کارهای خوب و سخت قبلش اصلا روش فکر نکن...تا تصمیم گرفتی عمل کن.

مثلا به تصویر بالا دقت کن...میگه تا اراده کردی از 5 تا 1 بشمر و بعد یک تکونی به خودت بده..نذار فرصت از دست بره...چون ذهنت جلوی تو رو میگیره

خودمو مثال میزنم...امروز ظهر خواستم مطلب بنویسم...تا خواستم شروع کنم یکم لفتش دادم...فکر این کردم:

درمورد چی بنویسم؟...کی حال داره تایپ کنه؟...الان وقته ناهاره بذار بعدا...اصلا کی خواست وبلاگ نویس بشه؟ حال داریا :|

ولی الان که نزدیک غروبه تا به ذهنم زد بیام مطلب بنویسم اصلا فکر نکردم...سریع لپ تاپ رو روشن کردم...یا علی

برای کارهای خوب نگران مشکلات راه نباش...نزار شیطون تورو مایوس کنه...بگه

تو هم باس ما آدم حسابی شدی...الان تونستی این کارو انجام بدی تا کی میتونی ادامه بدی؟ بارها شکست خوردی اینم روش...تو آدم بشو نیستی...

برا همینه میگم بیشتر 5 ثانیه نشده شروع کنید...تا شیطون اصلا وقت نکنه وسوسه کنه...بهونه هم بذارید کنار

پس در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست.

آقا یعنی قبل انجام کاری به عواقبش فکر نکنیم؟

داشتم صحبت میکردم چرا پریدی وسط حرفم؟

ببخشید :/

دیگه تکرار نشه :| چرا! باید تدبیر کرد و این موردی که گفتم بیشتر درمورد کار هایی ثابت و اثبات شده هست...مثلا صدقه دادن...قرآن خوندن...خوابیدن...از خواب بلند شدن...اینا که فکر کردن نمیخواد و معمولا بهترین کاری هست که میشه کرد.

معمولا راهی بهتره و ثواب بیشتری داره که برامون سختتره...نفس ما هم از کار سخت بیزاره...پس نباید به نفس فرصت بدیم که بر عقل ما چیره بشه...5، 4، 3، 2، 1...بپر...کسی ندونه انگار آژیر خطرو زدن...اصلا فکر نکن این کار ممکنه سخت باشه...فکر نکن

باز هم تاکید میکنم این برای کارهایی هست که مطمئنیم درسته و فقط ممکنه تنبلیمون بشه و از زیرش در بریم

ولی مثلا درمورد حرف زدن...قبلش انقدر فکر کن تا مطمئن بشی حرفت ایرادی نداره...غیبت نیست...دروغ نیست...حرف الکی نیست...حرف بی مبنا نیست...اگه طرف مقابل گفت چرا ساکتی؟ بگو دارم فکر میکنم تا حرف اشتباهی نزنم...شده تا 1 دقیقه فکر کن بعد حرف بزن...اگه آخرش هم ذهنت به نتیجه درستی نرسید اصلا حرف نزن...بگو نظری ندارم و بحثو عوض کن..حداقلش خیالت راحته حرفی اشتباهی نزدی

الانم تا این مطلبو خوندی سریع عکس مطلب رو بچسبون به در و دیوار خونت...ببین 5 ثانیه وقت داری کارو شروع کنی...5، 4، 3، 2، 1....برو یک کاغذ بردار...برداشتی؟ هنوز داره منو نگاه میکنه:| برو دیگه...متن عکس رو روش بنویس و بزن رو درب اتاقت...زدی؟

 

 

محمدعماد سلامی

نويسنده مطلب چگونه اراده‌ی خود را عملی کنیم؟

نظرات ( ۱۷ )

  1. [ مَـن !]
    ۱۰ مرداد ۹۸ ، ۱۹:۴۱

    سلام! (: .

    تحت تأثیر قرار گرفتم! اولش می خواستم بپرسم پس قبل از کارهای ناپسند(!)چی؟! ولی بعد متوجه شدم آهان منظورتون کارهای پسندِ(!) ^_^ تشکر لذت بردم! حتماً این جمله رو به یاد می سپارم.

    • محمدعماد سلامی
      ۱۰ مرداد ۹۸، ۲۱:۴۱

      سلام

      خوشحالم مفید واقع شده ❤️

  2. ///ه امیری
    ۱۰ مرداد ۹۸ ، ۲۳:۰۰

    بسم الله

    سلام . بسیار مفید و کاربردی 
    با این حرف مولا رسما نصف کارایی که انجام نمیدم و عملا از دستم میره ثمره این تعلل و تاخیر هست .
    چشم ان شاء الله از این به بعد بدون فوت وقت 

    • محمدعماد سلامی
      ۱۰ مرداد ۹۸، ۲۳:۲۶

      سلام

      خداروشکر باعث تذکر شده 
      دعا کنید ما هم با اراده بار بیایم

  3. فرید پرهمت
    ۱۰ مرداد ۹۸ ، ۲۳:۳۰

    سلام

    دقیقا بعد از مدت ها تحقیق و پژوهش به همین نتیجه رسیدم به همین عکس نوشته ی شما .

    ممنون از زحمتی که برای تهیه ی مطالب تقبل می کنید

    • محمدعماد سلامی
      ۱۰ مرداد ۹۸، ۲۳:۳۸

      سلام

      خواهش میکنم کاری نکردیم
      واقعا خیلی جمله قشنگیه👍

  4. Alireza Paikar
    ۱۱ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۱۲

    سلام 

    متن زیبایی بود 
    تشکر از شما

    • محمدعماد سلامی
      ۱۱ مرداد ۹۸، ۰۱:۲۳

      سلام

      خیلی ممنون شما لطف دارید

  5. edi s.b
    ۱۱ مرداد ۹۸ ، ۰۰:۵۶

    آره واقعن...
    بهش توجه نکرده بودم ولی به طور کاملن ناخودآگاه تا یه تصمیمی می گرفتم (مثلن برم یه صفه قرآن بخونم)انقد پیله می کردم تا عملی شه...
    بهانمم این بود که بعدن یادم میره...ولی حالا که دقت می کنم می بینم یه جورایی خودمم منصرف می شدم!

    • محمدعماد سلامی
      ۱۱ مرداد ۹۸، ۰۱:۲۶

      سلام

      انسان عجیب راحت طلبه یکم رهاش کنی شل میشه
      به این میگن یک دشمن واقعی
      فقط با یاری خدا میشه برش غلبه کرد

  6. edi s.b
    ۱۱ مرداد ۹۸ ، ۰۱:۳۰

    کاملن درسته...
    (با اینکه پر حرفم ولی جمله شما کامل بود وجای بسط دادن نداشت!)

    • محمدعماد سلامی
      ۱۱ مرداد ۹۸، ۰۱:۳۹

      حرف که زیاده...ولی اگه خود من بهشون عمل میکردم...آقامون تا الان میومد

  7. edi s.b
    ۱۱ مرداد ۹۸ ، ۰۱:۴۱

    :)))))))))))

  8. ناشناس
    ۱۱ مرداد ۹۸ ، ۱۹:۵۰

    مطلبتان مفید است
    ولی بر اساس همان قاعده 1 تا 5  پیشنهادی را عرض می کنم (چون دویمن باره دارم می خوانم و هر بار خواستم بنویسم نشد)
    فونت مطالب و چیدمان مطالبتان چشمم را اذیت می کند. نمی دانم بقیه چطورند ولی می توانستید از فونت ها و رنگ ها و طرح هایی استفاده کنید که جذاب تر برای خواندن باشند.
    یا علی

    • محمدعماد سلامی
      ۱۱ مرداد ۹۸، ۲۱:۵۷

      سلام

      خوشحالم مفید بوده
      راستش منم الان بر اساس قاعده ۵ ثانیه جواب میدم ؛)
      خب این فونت مخصوص قالب وبلاگ هست که بنظر خودم جالبه...حالا از نزدیکان نظراتشون رو میپرسم اگه به نتیجه درستی رسیدم تغییر میدم
      سعی میکنم از رنگ و طرح های بیشتری استفاده کنم
      یا علی

  9. فرید پرهمت
    ۱۱ مرداد ۹۸ ، ۲۲:۵۳

    نوشته ی شما در لیست منتخبین قرار گرفت و در شاید برای شما هم جالب باشد ارجاع داده شد.

    • محمدعماد سلامی
      ۱۱ مرداد ۹۸، ۲۳:۰۳

      سلام

      خیلی ممنون شما لطف دارید❤️

  10. نباتِ خدا
    ۱۱ مرداد ۹۸ ، ۲۳:۳۸

    همین ک اون لحظه لفتش ندیم و فورا شروع کنیم، خودش سخته! من واقعا با خودم درگیرم سر این قضیه :( ارادم ب شدت تحلیل رفته

    • محمدعماد سلامی
      ۱۱ مرداد ۹۸، ۲۳:۴۷

      سلام

      خب برای برگردوندن اراده باید از کم شروع کرد
      از کارهای کوچیک که اراده میخواد ولی نه خیلی شروع کنید
      اون کار های کوچیکو انجام بدید ولی ادامه بدید
      نمیخواد خیلی کار انجام بدید.با خدا عهد ببندید من این کار کوچیکو انجام میدم ولی هیچوقت ترکش نمیکنم
      مثلا صبح ها صدقه میدم(ولو هزار تومن)
      ولی خب همون اراده هم باید درکنارش هدفی باشه تا به ما انگیزه بده.هدف هرچی بهتر و جامع تر باشه انگیزه ما بیشتر
      چه هدفی بالاتر رسیدن به قرب و رضوان الهی؟
      دوست داشتم بیشتر راهنمایی میکردم ولی  بهتون پیشنهاد میکنم خودتون پی موضوع رو بگیرید مطمئن باشید پشیمون نمیشید و حال میکنید از اراده قوی
      یا علی

  11. نباتِ خدا
    ۱۱ مرداد ۹۸ ، ۲۳:۵۳

    بله چشم :)


    خیلی ممنونم :) 

    • محمدعماد سلامی
      ۱۲ مرداد ۹۸، ۰۰:۰۷

      خواهش میکنم:)

  12. خانوم میم
    ۱۲ مرداد ۹۸ ، ۱۰:۲۶

    سلام 

    چقدر قشنگ فرمودن حضرت عشق امیرالمومنین علی علیه السلام😍😊
    دقیقا همینه 
    ممنون :)

    • محمدعماد سلامی
      ۱۲ مرداد ۹۸، ۱۱:۲۳

      سلام

      خواهش میکنم:)

  13. «روم » ،،،،،،،،
    ۱۳ مرداد ۹۸ ، ۱۰:۰۶

    سلام جناب سلامی 

    ببخشید ، من همیشه چالشی نظر میدم.
    جملات بزرگان همیشه کوتاه بیانست چون در پشت آن جمله‌ی گفته شده ذهن و تجربیات و علوم فراوانی قرار دارد و ما محتاج به تفسیر هستیم. مثلا گاهی باید یک حدیث را از چند منظر بررسی کرد تا به عمق معنا رسید. من گاه از حدیث یا یک آیه به چندین بُعد معنایی رسیده‌ام. ختم کلام اینکه خیلی از معانی در یک کلام کوتاه از بزرگان وجود داره. 

    • محمدعماد سلامی
      ۱۳ مرداد ۹۸، ۱۰:۲۴

      سلام

      خیلی ممنون بابت نظر
      بهره بردیم

  14. میدونی چیه
    ۱۹ مرداد ۹۸ ، ۱۰:۵۵

    ما نظرای تو رو میخونیم و ایمانی که تا الان بهش رسیدی رو میرسیم و از تو جلو میزنیم پس بپا عقب نمونی.

    • محمدعماد سلامی
      ۱۹ مرداد ۹۸، ۱۵:۵۴

      سلام

      :)
      بابا ما ایمان درست حسابی نداریم
      شما همینجوری جلویی دعا کن ما هم ب شما برسیم

  15. نه بابا
    ۲۰ مرداد ۹۸ ، ۲۱:۱۷

    اگه بیشتر ۱   ۲   فکر کنی تموم کارت.

    • محمدعماد سلامی
      ۲۱ مرداد ۹۸، ۰۷:۲۰

      کلا غرض اینه سریع باشیم :)

  16. مجتبی اسمعیل زاده
    ۲۲ مرداد ۹۸ ، ۱۷:۵۴

    خیلی عالی.مطلب جالبی بود

    • محمدعماد سلامی
      ۲۲ مرداد ۹۸، ۱۹:۱۱

      تشکر

  17. .... ارومی
    ۲۳ مرداد ۹۸ ، ۱۵:۱۲

    سلام  جناب سلامی 

    خوبید ؟ مدتیه پست نگذاشتید تا ما هم بهره ببریم. 

    • محمدعماد سلامی
      ۲۳ مرداد ۹۸، ۱۹:۰۷

      سلام 

      خیلی ممنون
      در مسافرت به سر میبرم انشالله بعد مسافرت جبران میکنم❤️

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">