هدف خلقت چیست؟



بسم الله الرحمن الرحیم

امروز میخوام کمی در مورد شناخت انسان همچنین در مورد هدف خلقت و ... صحبت کنم. خدا را شکر توفیق پیدا کردم پست دیگری بزارم. سعی میکنم تا میشه ساده بنویسم. فکر کنم هممون این آیه را دیده باشیم:


«وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ»

من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند! (الذاریات آیه 56)

یعنی هدف ما از خلقت عبادت است. هر کاری که برای خدا و بر اساس معیار های دینی انجام شود عبادت است. انسان باید طوری زندگی کند که لحظه لحظه زندگی او عبادت باشد و همچین چیزی با اخلاص، نیت الی لله، ایمان و عمل صالح ممکن میشود. یعنی نیتش این باشد که میخوابم برای اینکه بتونم انرژی بگیریم و به مردم برای رضای خدا خدمت کنم. این میشه عبادت. اگر خدا قبول کند خواب او عبادت است. آیا میدانید افضل اعمال چیه؟


پیامبر اکرم (ص) فرمود: «افضل اعمال امتی، انتظار فرج من الله» (بحارالانوار، ج 52، ص 122)

نمیخوام وارد بحث وظایف منتظران شوم. ان شاء الله اگر زنده بودیم در پست های آینده مفصل توضیح میدم. خب تا حدودی در مورد هدف خلقت توضیح دادم و حالا نوبت اینه که انسان را بهتر بشناسیم. انسانی که اشرف مخلوقات است. انسان دارای یک سری تمایلات هست که نمی تواند در یک زمان واحد به همه پاسخ بدهد. مثلا هم دوست دارد بخوابد هم دوست دارد ورزش کند. خب چون خسته است تمایلش بیشتر سمت خواب است ولی برای اینکه میخواهد بدن سالم و ورزیده داشته باشد باید مبارزه با هوای نفس کند و از خوابش بزند و به سراغ تمایل کمتر برود.

این ویژگی انسان که همان قدرت اختیار است او را با فرشتگان و حیوانات متمایز می کند. فرشتگان که ذاتاٌ خوب هستند و اشتباه نمی کنند. حیوانات هم که معلومه هر کاری که بیشتر دوست داشت انجام میدهند ولی انسان چندین تمایل داره که ناچاره با بعضی ها مبارزه کنه.حالا یا برای خدا و با برنامه ای که او تنظیم کرده مبارزه با هوای نفس میکنه یا برای غیر خدا. پس یک عده ایمان میاورند و عمل صالح هم انجام میدهند؛ مبارزه با هوای نفس هم میکنند و رستگار می شوند و یک عده ای هم سختی می کشند و جهنمی میشوند. تازه افراد با تقوا از لذت های حرامی که زود گذرند، سطحی اند و .... چشم پوشی میکنند تا به لذت های عمیق تر و شیرین تر برسند.این لذت ها در همین دنیا هستش. که اصلا قابل مقایسه با اون لذت های حرام و سطحی نیست اصلا باید از تمام لحظاتی که لذت نبردیم با استغفار کنیم.

متاسفانه بعضاٌ دین اشتباه معرفی شده. این اشتباه هست که عده ای فکر میکنند اگر بخواهند بهشتی بشوند نباید نشاط کافی داشته باشند؛ این کاملا اشتباهه. آخه این چه دینی که به این ها معرفی شده؟ اصلا لذت های حرام است که باعث میشه که انسان به اون لذت های عمیق نرسه. پس ان شاء الله هدف اصلی خلقت را به فراموشی نسپاریم و اسیر هوای نفس و شیطان نشویم.

مباحث دیگری هم هست در مورد این موضوع هست که ان شاء الله تدریجاً توضیح میدهم.

خدایا! لذت بندگی را به ما بچشان.

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

محمدعماد سلامی

نويسنده مطلب هدف خلقت چیست؟

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">