ما نیازمند پاداش خدا هستیم

دعا کردن و نیازمندی بندگان به خدا

بسم الله الرحمن الرحیم

گاهی اوقات میبینیم عده ای خیلی راحت یک کار خیری را انجام نمی دهند؛ یعنی انجام دادن اون کار ثواب برای آن ها کاری نداره ولی تنبلی می کنند؛ توفیق ندارند؛ شیطان در گوششان وز وز میکنه؛ خلاصه حماقت میکنند. می فهمید که چی میگم؟ طرف مثلا فکر میکنه خیلی کارش درسته دیگه؛ آخرتشم ردیفه؛ به اندازه کافی ثواب جمع کرده؛ گناه زیادی هم انجام نداده؛ یک حساب میکنه میبینه بهشتی هست. میگه :

خب بسه دیگه زیاد نمیخواد ثواب کنیم! ان شاء بهشتی هستیم حالا یکم به دنیامون برسیم!

این طرز تفکر اشتباه هست. یجور میگه به دنیامون برسیم که انگار با دین داشتن دنیای خودشو ویران میکنه؛ نه عزیز دلم! دین برای آباد کردن دنیا و آخرت هست.

ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب النار1

بعدشم بهشت رفتن کار سختی نیست. استاد رائفی پور میگفت:

اونایی که میرن جهنم خیلی بی عرضه اند؛ به خدا قسم.

بابا کار خیر انجام میده 10 برابرش را براش مینویسه؛ گناه که میکنه همونو براش مینویسه. تازه خدا به دنبال بهانه است که ما را ببخشه؛ شب قدر میزاره روز عرفه میزاره وقتی توبه هم کرد همان دم گناهاش را میبخشه. اصلا نیت کار خوب کنه ثوابش را براش می نویسه فکر گناه را نه.

ولی این ها باعث نشه کم کاری کنیم. هرچی حسابمون پاک تر باشه قیامت حساب رسی آسان تر میشه. مغرور نشیم. حدیث داریم که میگن جوری در قیامت از ما حساب میکشن که صدیقین هم...

خدای تعالی به داود (ع) فرمود:

ای داود گناهکاران را مژده بده و صدّیقین را بترسان.داود عرض کرد: چگونه گناهکاران را بشارت دهم و صدیقین را بترسانم؟! فرمود: گناهکاران را بشارت ده چرا که من توبه را می پذیرم و از گناهان می گذرم و صدیقین را بیم ده تا از اعمالشان دچار عجب نشوند؛ بدرستی که هر بنده ای را اگر برای حساب نگاه دارم هلاک خواهد شد.2

 صدیقین میشه یک مقام پایین تر از پیامبران!

طرف قیامت میگه:

خدایا من را به دنیا برگردون که برم اونجایی که باید سلام میکردم سلام کنم. منو برگردون برم به اونجایی که باید صلوات میفرستادم صلوات بفرستم.

قیامت حسرت میخوریم که چرا کم کاری کردیم؛ چرا وقتمان را بیهوده هدر دادیم.

باید تعجب کرد از کسی که میره حمام ولی غسل جمعه نمیکنه. باید تعجب کرد از کسی که با وجود اینکه صف اول نماز خالیه صف اول نمیره!
پیامبر اکرم(ص):

سه چیز است که اگر امّت من منافع و ثواب آن‌را می‌دانستند، براى دست یافتن به آن، به سوى هم تیر اندازى می‌کردند [کنایه از این‌که با هم نزاع می‌کردند]: اذان گفتن، زود رفتن به نماز جمعه، و قرار گرفتن در صف اول نماز جماعت.3

آقا نگید خدایا من ثواب نمیخوام؛ من پاداش نمیخوام فقط میخوام بیام برات فداکاری کنم! مگه خدا نیازی به فداکاری شما داره؟ فکر کردی بی نیازی که چیزی از خدا نمیخوای؟ آدم برای خدا کار کنه لذت میبره همین لذت هم پاداشی هست از طرف خدا. همین که هستی به خاطر خداست. اینکه سالم هستی نعمت خداست پاداش خداست. خدا انقدر کریم هست انقدر بهت پاداش میده که شرمنده میشی؛ میگه مگه من چکار کردم؟ انقدر خدا از فضل و کرمش به این بنده حقیر ضعیفش پاداش میده انقدر نعمت میده دیگه این بنده میتونه سر خدا منت بزاره؟

اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان (عج)

 

1. سوره مبارکه بقره - آیه 201

2. کلینی، الکافی، ج2، ص 314، دار الکتب الاسلامیة، تهران.

3. محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 6 ،ص 460 ،مؤسسه آل البیت(ع)، قم، چاپ اول، 1408ق

محمدعماد سلامی

نويسنده مطلب ما نیازمند پاداش خدا هستیم

نظرات ( ۱ )

  1. حمیدرضا وجدانی
    ۲۹ شهریور ۹۶ ، ۱۲:۴۸

    سلام
    تشکر از شما
    خیلی عالی و زیبا
    انشاءالله اینگونه رفتار کنیم

    اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان (عج)

    یا علی مدد

    • محمدعماد سلامی
      ۲۹ شهریور ۹۶، ۱۶:۲۶

      سلام

      موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">